Waarom kiest OZOverbindzorg niet voor een standaard verwerkersovereenkomst zoals bijvoorbeeld die van de BOZ?

De verwerkersovereenkomst van de BOZ is een standaard overeenkomst die niet past op de situatie van OZOverbindzorg. De BOZ-overeenkomst is gericht op een situatie waarbij één organisaties voor het registreren van gegevens van cliënten een ICT-systeem afneemt bij een ICT-leverancier. De organisatie is daarmee verantwoordelijk voor de gegevens die verwerkt worden door de ICT-leverancier. De ICT-leverancier heeft daarbij zelf geen contact met de cliënten wiens gegevens verwerkt worden, dit gaat allemaal via de organisatie. Bij OZO is dat niet het geval. Er zijn meerdere organisaties die rondom 1 cliënt gebruik maken van het platform van OZO. Daarnaast kunnen cliënten rechtstreeks de helpdesk van OZO benaderen met vragen en/of klachten.
 Binnen het platform van OZO zijn, zoals gezegd, meerdere organisaties betrokken rondom een cliënt/jeugdige. Er is 1 organisatie die het initiatief neemt tot OZO (de initiatiefnemer) en daarnaast zijn er (medewerkers van) organisaties die een inhoudelijke bijdrage leveren aan het platform. Eén organisatie daar verantwoordelijk voor maken zou niet logisch zijn. Iedere organisaties heeft zijn eigen verantwoordelijkheid voor die bijdrage die zij zelf leveren. Daarnaast heeft OZO ook verantwoordelijkheden. Deze specifieke gezamenlijke verantwoordelijkheid is niet goed te vatten in de BOZ-overeenkomst maar vraagt om een op maat gemaakte onderlinge regeling.

Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.