Twee-stapsbeveiliging of authenticator app instellen

Twee-stap methoden

Voor het instellen van de twee-stapsbeveiliging, is het mogelijk om gebruik te maken van een sms-code of authenticator app. 

Het is mogelijk om 1 van beiden in te stellen, maar er kan ook voor gekozen worden om zowel sms als authenticatorapp in te stellen. In dit geval wordt er gevraagd om een voorkeur in te stellen. Wanneer deze voorkeursmethode om enige reden niet werkt, wordt er automatisch een twee-stapscode verzonden naar de ander ingestelde methode. 


Ontvang je liever de twee-stapscode per mail? Neem dan contact op met onze helpdesk via helpdesk@ozoverbindzorg.nl

Zij kunnen dit dan voor je instellen.



Instellen twee-stap methode

Voor het instellen van de twee-stap code, ga je naar jouw profiel.

Log in, in OZO en klik op jouw naam, rechts bovenin beeld. Klik vervolgens op 'Profiel'.


Klik op het potlood voor 'twee-stapsbeveiliging'. 


In het volgende scherm zie je welke methoden er ingesteld zijn voor het ontvangen van de twee-stapsbeveiligingscode.

In onderstaand voorbeeld is de sms-code al ingesteld. Het telefoonnummer om deze code op te ontvangen, kan aangepast worden met de knop 'wijzig'.

Om de authenticator app in te stellen, klik je op 'instellen'. 

Vervolgens ontvang je een code om te bevestigen dat het om jouw account gaat.


Na het invoeren van deze code, kom je in het volgende scherm waar een QR-code getoond wordt. 

Open de authenticator app op je telefoon. Zodra je de QR-code hebt gescand, is OZO gekoppeld aan je authenticator app en ontvang je een code. Deze code vul je in op de plek onder de QR-code (zie onderstaande schermafbeelding). Daarna is je OZO-account volledig gekoppeld aan de authenticator app. 


Werkt het scannen van de QR-code om een of andere reden niet, dan kun je in je authenticator app ook de code invullen die onder 'geheime sleutel' staat. 




Wil je meer weten hoe een authenticator app werkt?

Authenticator app instellen


Voorkeur twee-stapsmethode instellen

Zodra je meer dan 1 methoden hebt ingesteld om een twee-stapscode te ontvangen, zie je in je account welke optie de voorkeursmethode is en welke methode is ingesteld als backup. Dit houdt in dat zodra de voorkeursmethode niet werkt, de code automatisch wordt verzonden naar de backupmethode. 

Om dit te wijzigen, klik je weer op het potlood voor 'twee-stapsbeveiliging'.

In het volgende scherm kun je een aantal wijzigingen doen.

Onder 'SMS';

  1. Wijzig. Hiermee wijzig je het telefoonnummer waar de sms-code naar verzonden wordt.
  2. Deactiveer. Hiermee wordt er geen sms-code meer verzonden.
  3. Maak voorkeur. In onderstaand voorbeeld, wordt in dit geval de SMS ingesteld als voorkeursmethode, waarmee automatisch de authenticator app ingesteld wordt als backupmethode.


Onder 'Authenticator app';

  1. Opnieuw instellen. Hiermee stel je de authenticator app opnieuw in voor de koppeling met OZO.
  2. Deactiveer. Hiermee wordt er geen code meer verzonden via de authenticator app.



Was dit antwoord nuttig? Ja Nee

Feedback versturen
Het spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.